کد خبر : 11388 تاریخ : ۱۴۰۲/۱/۲۳ - 11:18
فرار راننده، مرگ مغزی مردی را رقم زد امید چند بیمار به ادامه زندگی «حوادث امروز» مرد میانسال که در جریان یک سانحه رانندگی به‌شدت مصدوم شده بود چند روز بعد از انتقال به بیمارستان دچار مرگ مغزی شد تا خانواده‌اش اعضای بدن او را به بیماران نیازمند اهدا کنند. اما این مرد چطور دچار حادثه شد و خانواده‌اش چگونه به اهدای اعضای بدن او رضایت دادند؟«حوادث امروز» در این باره گزارش می دهد.

«حوادث امروز» این مرد 53ساله که میرنادر موسوی نام داشت و ساکن نظرآباد واقع در استان البرز بود، چند روز قبل در جاده هشتگرد برای چند لحظه از خودرواش پیاده شد. او قصد داشت از کنار جاده آب بردارد اما همین که از ماشینش پیاده شد ناگهان یک خودروی پراید با سرعت زیادی با او برخورد کرد. شدت این برخورد به حدی بود که میرنادر چند متر آن طرف‌تر افتاد و راننده پراید که این صحنه را دید در اقدامی ناجوانمردانه از صحنه تصادف فرار کرد. به‌دنبال این حادثه اعضای خانواده این مرد که در آنجا حضور داشتند از اورژانس و پلیس کمک خواستند و دقایقی بعد پیکر نیمه جان او به مرکزی درمانی در هشتگرد منتقل شد. مرد میانسال در این حادثه به‌شدت صدمه دیده و سطح هوشیاری‌اش 8بود. در این شرایط بود که پیکر وی برای ادامه روند درمان به بیمارستانی در کرج منتقل شد.با وجود تلاش‌ کادر پزشکی اما سطح هوشیاری او به‌تدریج کاهش یافت تا اینکه بعد از چند روز دچار مرگ مغزی شد. در این شرایط پزشکان در جلسه‌ای با خانواده بیمار مرگ مغزی برای اهدای اعضای بدنش به بیماران نیازمند به رایزنی با آنها پرداختند.

تصمیم بزرگ

میرقادر موسوی، برادر بزرگ‌تر میرنادر که بعد از تصادف پیگیر وضعیت برادرش بود در این‌باره به همشهری می‌گوید: برادرم نگهبان یک کارخانه درنظرآباد بود. او یک پسر 12ساله و دختری 21ساله و تازه عروس داشت. در چند روزی که برادرم در بیمارستان بستری بود، همه خانواده در بیمارستان جویای احوال او بودیم و نذر و نیاز می‌کردیم که خدا سلامتی را به او برگرداند. پزشکان بیمارستان نیز تلاش زیادی برای نجات برادرم انجام دادند اما بعد از چند روز او دچار مرگ مغزی شد.این مرد ادامه می‌دهد: هیچ وقت زمانی را که پزشکان بیمارستان مارا صدا کردند تا خبر مرگ مغزی برادرم را بدهند فراموش نمی‌کنم. آن روز تلخ‌ترین روز زندگی‌ام بود. همگی جمع شده بودیم که آنها این خبر را دادند و دنیا روی سرمان خراب شد. باورمان نمی‌شد که میرنادر را از دست داده‌ایم و من به‌عنوان برادر بزرگ‌تر نمی‌دانستم چطور باید این خبر را به بچه هایش بدهم.اعضای این خانواده بعد از مرگ مغزی این مرد باید تصمیم بزرگی می‌گرفتند. آنها درصورت اهدای اعضای بدن او می‌توانستند به چند بیمار مرگ مغزی که از مدت‌ها قبل در انتظار عضو پیوندی بودند زندگی دوباره‌ای ببخشند. اعضای خانواده بعد از مشورت با یکدیگر تصمیم گرفتند اعضای بدن میرنادر را اهدا کنند.برادر بیمار مرگ مغزی در این‌باره می‌گوید: چند نفر از برادرزاده و خواهرزاده هایم پیش از این کارت اهدای عضو گرفته بودند و با این موضوع آشنا بودند و بعد از مشورت با یکدیگر تصمیم گرفتیم همه اعضای بدن برادرم را که قابلیت پیوند دارند به بیماران نیازمند اهدا کنیم. به این ترتیب پیکر برادرم به بیمارستان سینا در تهران منتقل شد و بعد از آنکه در آنجا چند پزشک دیگر نیز او را معاینه کرده و مطمئن شدند که دیگر به زندگی برنمی‌گردد عملیات جداسازی و پیوند اعضای بدنش انجام شد.برادرم مرد مهربانی بود و حالا جایش بیشتر از همیشه خالی است. روز خاکسپاری‌اش افراد زیادی آمده بودند و همه حسرت می‌خوردند که او چرا آنقدر زود ما را ترک کرد.او درباره سرنوشت راننده‌ای که باعث این حادثه بود نیز می‌گوید: ما هرچه از راننده و خودرواش می‌دانستیم در اختیار پلیس قرار دادیم و امیدواریم به‌زودی دستگیر شود.در همین حال، دکتر ساناز دهقانی، رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان سینا در این‌باره می‌گوید: بعد از انجام مراحل مختلف پزشکی و تشریفات قانونی کلیه‌ها و کبد این بیمار مغزی جداسازی و به 3بیمار نیازمند پیوند زده شد.