کد خبر : 133173 تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۲۸ - 06:06
آخرین جزییات دادگاه مهرجویی «حوادث امروز» تبعه غیرمجاز افغان که به مباشرت در قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر متهم شده در جلسه رسیدگی به پرونده اتهام را به گردن همدستش انداخت. اولین رسیدگی به پرونده روز گذشته در دادگاه کیفری یک استان البرز برگزار شد.«حوادث امروز» گزارش می دهد.

«حوادث امروز» تبعه غیرمجاز افغان که به مباشرت در قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر متهم شده در جلسه رسیدگی به پرونده اتهام را به گردن همدستش انداخت. اولین رسیدگی به پرونده روز گذشته در دادگاه کیفری یک استان البرز برگزار شد.«حوادث امروز» گزارش می‌دهد.

ابتدای جلسه نماینده دادستان گفت که از شامگاه 22 مهرماه که خبر قتل داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فر در ویلای شخصی شان در زیبادشت کرج اتفاق افتاد تحقیقات ویژه در این باره به جریان افتاد تا این که چهار متهم پرونده شناسایی و بازداشت شدند. آنها در جریان بازجویی‌ها به جرمشان اعتراف کرده و صحنه جنایت را هم بازسازی کرده‌اند که برایشان درخواست صدور مجازات قانونی دارم.

دفاعیات وکیل مهرجویی

در ادامه مانوش منوچهری، وکیل داریوش مهرجویی در جایگاه حاضر شد و گفت برای هر چهار متهم پرونده درخواست اشد مجازات دارد. وی گفت هر چهار متهم پرونده در جریان حادثه نقش داشته‌اند و به نظر می‌رسد تحقیقات کامل در این باره صورت نگرفته است به خاطر همین درخواست داریم عناوین مجرمانه متهمان در کیفرخواست تغییر پیدا کند. وی گفت که بعد از حادثه درخواست کرده‌ایم آخرین شماره تماس های مهرجویی بررسی و اعلام شود که بدانیم او آخرین بار با چه کسی تماس داشته و یا احتمالا منتظر رسیدن چه کسی بوده است؟ همچنین تصویر جسد مهرجویی نشان می‌دهد که او لباس بیرون به تن داشته است، در حالی که او همیشه در خانه لباس راحتی به تن می‌کرد. همچنین در محل حادثه خون زیادی ریخته بود اما روی لباس های مهرجویی هم آثار خون دیده نمی‌شود. متهمان اعتراف کرده‌اند که هنگام ارتکاب جنایت دستکش به دست داشته‌اند و بعد از حادثه آن را سوزانده و دو چاقوی به کار گرفته شده در ارتکاب قتل‌ها را زیر خاک پنهان کرده‌اند. مأموران پلیس وقتی چاقو‌ها را کشف کردند هنوز خون آلود بود. پرسش این است که چرا آنها دستکش‌ها را از بین برده اما چاقوها را معدوم نکرده اند؟ متهمان پرونده بعد از دستگیری همراه هم بازجویی شده‌اند و این فرصت برایشان فراهم بوده که اظهاراتشان را با هم هماهنگ کنند. همچنین انگیزه متهمان از ارتکاب قتل به صورت کامل بررسی نشده است.

دفاع از کیفرخواست

نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست گفت که همه تحقیقات پرونده به صورت جامع صورت گرفته و کیفرخواست با نظر بازپرس صورت گرفته است. همه تحقیقات پرونده از متهمان به صورت تک تک انجام شده است که آنها به این امر اعتراف دارند. این که هر کس در منزل خود چه لباسی به تن داشته باشد از اختیارات همان فرد است که محل اشکال نیست. همچنین برسی‌ها نشان داده که متهمان از دیوار پشت ساختمان وارد شده‌اند. آنها چاقوها را به دلیل قیمتی که داشته‌اند معدوم نکرده‌اند با این فرض که پلیس آنها را بازداشت نمی‌کند و بعدا می‌توانند دوباره از ان استفاده کنند. متهمان در بازجویی‌ها انگیزه شان را سرقت اعلام کرده‌اند. کسی از نیت درونی مرتکب خبر ندارد با این حال وی اعتراف به ارتکاب قتل دارد و انگیزه اش هم سرقت مطرح کرده است.

دفاع وکیل همسر مهرجویی

در ادامه وکیل همسر مهرجویی در جایگاه قرار گرفت و گفت به دلیل اهمیت پرونده روسای سه قوه برای رسیدگی به این امر دستور صادر کردند که نشان از اهمیت موضوع داشته و دارد. ضابطین هم در 12 تیم در این باره تحقیق کردند با این حال از نظر ولی دم تحقیقات در این باره به سرعت انجام شده است و این کاش درخواست های خانواده اولیای دم با فرصت بیشتری رسیدگی می‌شد.

در این دو قتل از دو چاقوی دسته زرد و قهوه‌ای استفاده شده است. پزشکی قانونی صراحت دارد ضرباتی که با چاقوی دسته زرد وارد شده دخالت موثر در قتل داشته است. بررسی‌ها هم نشان داده است که اسکندر از متهمان پرونده با همین چاقو به خانم محمدی فر ضربه زده است با این حال برای وی اتهام مباشرت صادر نشده است. وی ادامه داد: ما در کنار دادگاه هستیم و درخواست مان هم این است هر کس در جریان قتل نقش داشته مجازات شود. ما درخواست داریم عنوان اتهام تغییر داده شود و برای مرتکبان درخواست قصاص داریم.

یکی از مستشاران دادگاه گفت ایرادهای مطرح شده در پرونده رفع شده و کیفرخواست صادر شده است. ممکن است متهم انگیزه را پنهان کند برای همین برای شناسایی انگیزه پرونده به دادسرا ارجاع داده نمی‌شود.تغییر عناوین مجرمانه هم در صلاحیت دادگاه است. وی ادامه داد: شما به پرونده دسترسی داشتید و می‌توانستید در این مدت به پرونده مراجعه و ایرادها را مطرح کنید.

سپس قاضی از وکیل مهرجویی سؤال کرد آیا دلیلی دارید که فرد دیگری در جریان پرونده نقش داشته باشد؟

وکیل جواب داد خیر

قاضی گفت تحقیقات زیادی در این باره صورت گرفته و مشخص شده است فرد دیگری در جریان قتل‌ها نقش نداشته است.

متهم در جایگاه

در ادامه قاضی متهم ردیف اول را جایگاه دعوت کرد و سه متهم دیگر را به بیرون جلسه هدایت کرد.قاضی به متهم گفت که اتهامت مباشرت در دو قتل، ورود غیرمجاز به کشور، سرقت مسلحانه است. وی ادامه داد: شما از قبل خانم محمدی فر را تهدید کرده بودند و همسایه‌ها هم ورود شما را دیده بودند.

متهم اتهام را به گردن یکی دیگر از همدستانش انداخت و گفت من سالها بود که مهرجویی را می‌شناختم. 12 سال بود که در زیبادشت کارگری می‌کردم و 5 ویلا دست من بود. خیلی از ساکنان این ویلاها به سفرهای خارج می‌رفتند وکلیدشان دست من بود. من و سه برادرم هم سالها بود در همین ویلاها کار می‌کردیم.خان محمد یکی از برادرانم بود که باغبانی مهرجویی را هم کرده بود. او یک بار از خانه مهرجویی بلندگویی سرقت کرد. مهرجویی متوجه شد دزدی کار خان محمد است و از من خواست بلندگو را پس بگیرم. با خان محمد حرف زدم و دیدم او دزد است. بلندگو را به مهرجویی برگرداندم. بعد از آن خان محمد به افغانستان رفت و من با برادر دیگرم که در این پرونده اتهام دارد به باغبانی ادامه دادیم.

متهم گفت هفت سال بود ویلا را خریده بود و من هم مهرجویی را می‌شناختم. دو سال در باغش کار کردم. او از من خواسته بود در باغش شاه دانه بکارم و برداشت کنم. من هم همین کار را می‌کردم. قبل از حادثه هم تماس گرفت و گفت که فصل برداشت است. خواست بروم و شاه دانه را برداشت کنم. آن روز رفتم و سری به باغش زدم. فردا که تماس گرفتم بروم گفت برایش مهمان آمده و خواست روز دیگری بروم که به قتل رسید.

متهم گفت بعد از دستگیری ما را در اتاق های جداگانه نگه می‌داشتند. یک روز که برای بازپرسی رفته بودیم داود به من گفت که چه غلطی کردم مرتکب قتل شدم. به او گفتم حالا که تو قتل کردی چرا پای من را به میان کشیدی؟ اسکندر هم گفت که لباس هایش خونی شده و آن را شسته است. اول فکر کردم تحت فشار این را می‌گویند اما بعد متوجه شدم قتل کار خودشان است.

قاضی گفت در بازسازی صحنه جرم همه چیز را شرح داده ای.

متهم سکوت کرد.

قاضی گفت وقتی بازداشت شدی همان لباس را به تن داشتی که شب حادثه به تنت بود. متهم گفت قبول دارم. آن لباس‌ها را پسر صاحب یکی از ویلاها به من داده بود.من لباس دیگری نداشتم که بپوشم.

بعد از آن قاضی جلسه را برای یک ساعت تنفس اعلام کرد. بعد از آن جلسه با دفاع وکیل متهم ادامه پیدا کرد. وکیل متهم گفت که موکلش سواد خواندن و نوشتن ندارد. در جلسه بازجویی هم بهتر بود مترجمی برای او در نظر گرفته می‌شد. او پشتون است و فارسی به خوبی حرف نمی‌زند. نماینده دادستان گفت که متهم ردیف اول همان طور که از خودش دفاع کرد فارسی را خوب حرف می‌زند و سواد هم دارد.

اتهام گردن ریف اول

در ادامه متهم ردیف دوم در جایگاه قرار گرفت و اتهام را به گردن کریم انداخت. او گفت نقشه را کریم کشید و خواست از خانه مهرجویی سرقت کنیم. او محل را به خوبی می‌شناخت و راه های رفت و آمد به ویلا را نشانمان داد. وقتی هم که وارد شدیم خودش به دو مقتول ضربه زد و آنها را به قتل رساند.

قاضی بعد از شنیدن دفاعیات متهم ادامه رسیدگی به جلسه را به امروز موکول کرد.