کد خبر : 185344 تاریخ : ۱۴۰۳/۴/۳۰ - 16:07
زن امریکایی پس از 43 زندان بی گناه شناخته شد! «حوادث امروز»زن امریکایی که در 20 سالگی به ارتکاب قتل محکوم به حبس ابد شده بود  43 سال بدون این که مرتکب قتل شده باشد زندانی بود تا این که در 63 سالگی بی‌گناهی‌اش ثابت و آزاد شد.

«حوادث امروز»زن امریکایی که در 20 سالگی به ارتکاب قتل محکوم به حبس ابد شده بود 43 سال بدون این که مرتکب قتل شده باشد زندانی بود تا این که در 63 سالگی بی‌گناهی‌اش ثابت و آزاد شد.

حادثه قتل سال 1980 میلادی مصادف با 1358 در یکی از شهرهای ایالت میسوری امریکا اتفاق افتاد. بررسی‌ها حکایت از این داشت که کارمند یکی از کتابخانه‌های شهر به طرز مرموزی به قتل رسیده است. مأموران پلیس در بررسی‌های خود به دختری 20 ساله به نام سارا سندی که در یکی از بیمارستان‌های روانی بستری بود مظنون شده و او را به جرم قتل بازداشت کردند. با وجود این که شواهدی علیه سارا وجود نداشت اما وی از سوی دادگاه گناهکار تشخیص داده شد و به حبس ابد محکوم شد.

43 سال بعد

با گذشت 43 سال از وقوع حادثه پرونده وی از سوی قاضی منطقه لیوینگستون ایالت میسوری بررسی و مشخص شد این زن در جریان قتل نقش نداشته است بلکه قاتل یکی از افسران محلی بود که به اتهام قتل دیگری به حبس ابد محکوم شد و بعد از آن هنگام طی کردن دوران محکومیتش در زندان جان باخت. همچنین معلوم شد سارا هنگام حادثه در بیمارستان بستری بوده است و اعتراف وی تحت تأثیر داروهایی بوده است که در بیمارستان روانی مصرف کرده بود. وکلای سارا به دادگاه گفته‌اند که وی هنگام بازداشت، ۲۰ سال داشت و به دلیل توهمات شنیداری، نداشتن درک درست و مصرف مواد مخدر تحت درمان بود. سارا سندی بیش از ۱۲ سال از عمر ۲۰ ساله خود را تحت درمان روانپزشکی گذرانده بود. وکلای وی به رسانه‌های گفته‌اند که شدت مصرف داروی سندی به حدی زیاد بود که گاهی در دادگاه حتی قادر به بالا نگه داشتن سر خود نبود. بنابراین قاضی وی را بی گناه شناخت و بعد از صدور دستور آزادی‌اش متهم پس از 43 سال از زندان آزاد شد. وکلای متهم اعلام کردند که پلیس از بیماری سارا سوءاستفاده کرده است و دوره محکومیت او طولانی‌ترین محکومیت نادرست شناخته شده یک زن در تاریخ آمریکا است و وی متحمل بیش از چهار دهه بی‌عدالتی شده است.

اشتباه‌های مشابه

موضوع صدور احکام قضائی نادرست به‌ویژه حبس های اشتباه برای آسیب‌پذیرترین شهروندان آمریکایی از جمله سیاه‌هپوستان و بیماران روانی از مهم‌ترین مصادیق نقض حقوق بشر در این کشور است.گلین سیمونز، مرد سیاه‌پوست آمریکایی که در سال ۱۹۷۵ به دلیل قتل مقصر شناخته شده بود، پس از گذراندن حدود ۵۰ سال حبس در دی سال گذشته تبرئه و از زندان آزاد شد؛ وی نخست به اعدام محکوم شده بود، اما دیوان عالی آمریکا در سال ۱۹۷۷ حکم او را به حبس ابد تغییر داد.

گلین سیمونز ۷۱ ساله مبتلا به سرطان که اکنون واجد شرایط دریافت غرامت ۱۷۵ هزار دلاری به دلیل محکومیت اشتباه است، یکی از قربانیان صدور احکام حبس زندان براساس تبعیض نژادی است؛ وی با اشاره به اینکه سال‌ها در انتظار اثبات بی‌گناهی خود بود، می‌گوید قصد دارد در صورت دریافت غرامت از این پول برای درمان خود استفاده کند.این شهروند سیاه‌پوست آمریکایی که ۴۸ سال و یک ماه و ۱۸ روز را در زندان به سر برد، رکوردار طولانی‌ترین مدت حبس اشتباه در آمریکا استدر عین حال، در سال‌های اخیر مجموعه‌ای از محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا آشکار شدند؛ این موارد به خوبی نشان می‌دهند که افراد بی‌گناه زیادی که مرتکب جنایتی نشده‌اند، در سیستم عدالت کیفری آمریکا به حبس و دیگر مجازات‌ها محکوم شده و به زندان فرستاده می‌شوند.براساس آمار‌های موجود، از سال ۱۹۸۹ تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ مورد تبرئه از محکومیت‌های اشتباه در آمریکا وجود داشته است؛ در حال حاضر تیم‌های مختلفی برای کشف موارد محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا تلاش می‌کنند.از سوی دیگر عدم تناسب نژادی در موارد صدور و اجرای محکومیت اشتباه نشان‌دهنده نژادپرستی مداوم در سیستم حقوقی جنایی است؛ سیاه‌پوستان، رنگین‌پوستان و لاتین‌تبار‌ها با نرخ نامتناسبی قربانی محکومیت‌های اشتباه در سیستم عدالت کیفری آمریکا می‌شوند.