کد خبر : 51548 تاریخ : ۱۴۰۲/۲/۹ - 14:52
تسهیل افزایش کشتارهای جاده‌ای با مجوزهای قانونی

«حوادث امروز» این که می‌گویند «عروس خیلی خوشگل بود، ابله هم در آورد» حکایت واردات خودرهای کارکرده خارجی است. سالهاست محصولات مونتاژ شده داخلی با سلطه مافیا بر این بازار به بهای کلان به ملت قالب شده و به مسیری برای افزایش جمعیت آماری متوفیان و مصدومان تبدیل شده است. در حالی که گلایه‌های شدید مصرف کنندگان این محصولات، نارضایتی‌های عمومی و حملات پلیس به مافیای حاکم نتوانسته باعث افزایش کیفیت این محصولات شود، حالا مافیا خودرو راه خود را به واردات خودروهای کارکرده باز کرده است. سلطه مافیا بر ساختارهای قانونی کشور سبب شده واردات خودروهای کارکرده از مجرای قانونی تسهیل شود تا این گونه هم شان قانون و هم شان احترام به جایگاه عمومی در نظر مردم تحقیر شود.

این که آیا مردم ما شایسته این هستند که خودروهای کارکرده خارجی استفاده کنند، در نظر مصوب کنندگان این مجوزها نبوده است. خودروهایی که حتی مجوز این را دریافت کرده‌اند که بدون داشتن نمایندگی و یا احتمالا دادن خدمات پس از فروش، وارد جاده‌های کشور شوند. خودروهایی که استانداردهای آن‌ها قرار است از سوی همان سازمان استانداردی تأیید شود که خودرویی را راهی بازار می‌کندکه به گفته پلیس گویی در باک بنزین آن بمب کار می‌گذارند. بعد همین خودرو برگه‌های معاینه فنی‌شان را از همان سازمانی می‌گیرند که با فروکردن سیخ کباب به اگزوز خودروها مجوز فعالیت ابدی به خودروهای غیراستاندارد می‌دهند. از جمله این که وزارت صمت تاکید دارد مجوزهای قانونی، واردات خودرو کارکرده در لایحه دولت تسهیل شده است.واردات خودروهای کارکرده خارجی با حذف مواردی مثل انتقال فناوری و داشتن نمایندگی رسمی از قانون ساماندهی صنعت خودرو امکان واردات دارند. این وزارتخانه انتظار دارد با تصویب سریع لایحه و تدوین آیین‌نامه اجرایی آن در دولت تا یک ماه آینده این موضوع عملیاتی شود.

این موضوع در حالی عملیاتی می‌شود که آمار کشته‌های سوانح رانندگی که از مرز 17 هزار نفر عبور کرده و شمار مصدومان و معلولانش که از 350 هزار نفر فراتر رفته است که هر تعمیرکار جزء خودرو می‌داند با اضافه شدن خودروهای کارکرده خارجی این آمار سیری صعودی پیدا می‌کند که گذر زمان آن را به خوبی نشان خواهد داد.