کد خبر : 71703 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲ - 13:19
طناب دار از گردن بدهکار برداشته شد «حوادث امروز» مرد میانسال که در جریان درگیری با دوستش به خاطر اختلاف مالی او را در آتش سوزانده بود، با رضایت اولیای‌دم از مجازات قصاص رها شد. متهم از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه گردید. «حوادث امروز» گزارش می‌دهد.

«حوادث امروز» مرد میانسال که در جریان درگیری با دوستش به خاطر اختلاف مالی او را در آتش سوزانده بود، با رضایت اولیای‌دم از مجازات قصاص رها شد. متهم از جنبه عمومی جرم در دادگاه کیفری یک استان تهران محاکمه گردید. «حوادث امروز» گزارش می‌دهد.

تحقیقات جنایی در این پرونده از اردیبهشت سال ۹۵ و با گزارش کشف جسد سوخته مردی در حوالی پاکدشت آغاز شد. بررسی صحنه نشان می‌داد این مرد به‌صورت عمدی به آتش کشیده شده و به احتمال زیاد قربانی یک جنایت گردیده است. ۲۴ ساعت بعد از کشف جسد، زنی با مراجعه به پلیس پاکدشت از ناپدیدشدن همسرش خبر داد و گفت: دیروز همسرم به‌نام کریم برای کار از خانه بیرون رفت و دیگر بازنگشت. با بررسی این شکایت مشخص شد جسد سوخته متعلق به کریم است. پس از شناسایی هویت مقتول، مأموران از همسر او تحقیق کردند که این زن گفت: شوهرم چند ماه قبل به یکی از دوستانش به‌نام نادر مبلغی را قرض داده بود اما وقتی سررسید پول رسید او بهانه آورد و همین باعث اختلاف کریم و نادر شد. روز حادثه هم قرار بود سراغ نادر برود که به قتل رسید.مأموران در ادامه، تلفن‌همراه نادر را بررسی کرده و متوجه شدند همزمان با قتل در همان محدوده است. مرد بدهکار دستگیر شد و در تحقیقات گفت: من و کریم سال‌ها دوست بودیم. چندی قبل برای من مشکل مالی پیش‌آمد و از کریم قرض کردم. قرار بود شش‌ماهه پول را برگردانم. بعد از چهار ماه کریم تماس گرفت و پولش را خواست. گفتم دو ماه مانده اما او فحاشی کرد و در پاکدشت قرار گذاشت. به محل قرار رفتم. وقتی به آنجا رسید بدون مقدمه به من حمله کرد و از صندوق عقب خودرویش دبه بنزینی آورد و تهدید کرد مرا آتش می‌زند. بعد بنزین را روی من ریخت. عصبانی شدم و درگیری ما بالا گرفت. مقداری بنزین هم روی خودش ریخت. بعد فندک زد و خودش شعله‌ور شد. من هم از ترس فرار کردم. با تکمیل تحقیقات پرونده در دادسرای پاکدشت، پرونده برای محاکمه به دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد.

در این جلسه اولیای‌دم برای نادر درخواست قصاص کردند. متهم هم در دفاع از خود گفت: کریم قصد داشت مرا بترساند و عمدی در مرگ او نبود. این ادعا در دادگاه تأیید و او از قصاص رها شد اما با اعتراض اولیای‌دم پرونده به شعبه چهارم دیوان عالی کشور ارسال گردید و قضات دیوان عالی کشور حکم را نقض کردند. این‌بار متهم در شعبه دوم دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و به قصاص محکوم و این حکم تأیید شد. درحالی‌که نادر در یک‌قدمی چوبه‌دار قرار داشت، توانست از اولیای‌دم رضایت بگیرد. نادر برای سومین بار و این‌دفعه از جنبه عمومی جرم پای میز محاکمه قرار گرفت و در دفاع از خود گفت: هفت سال قبل به‌خاطر یک اشتباه و عصبانیت لحظه‌ای زندگی خودم و خانواده‌ام را نابود کردم. وقتی مرتکب قتل شدم، ۵۴ ساله بودم و حالا ۶۲ سال دارم. از قضات درخواست بخشش دارم تا بتوانم این سال‌ها را برای خانواده‌ام جبران کنم.

وکیل متهم هم در دفاع از او گفت: موکلم در این سال‌ها متنبه شده و تاوان کاری را که کرده است پرداخته و برای او درخواست رأفت اسلامی دارم. پس از دفاعیات متهم و وکیل‌مدافعش، قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.