کد خبر : 81838 تاریخ : ۱۴۰۲/۳/۲۳ - 10:33
سرنوشت برادران قاتل پس از 26 سال مشخص می‌شود «حوادث امروز»‌دو برادر محکوم به قصاص که از 26 سال قبل به اتهام قتل راننده تاکسی در بازداشت به سر می‌برند درخواست تعیین تکلیفی کردند. «حوادث امروز»‌ گزارش می‌دهد.

«حوادث امروز»‌دو برادر محکوم به قصاص که از 26 سال قبل به اتهام قتل راننده تاکسی در بازداشت به سر می‌برند درخواست تعیین تکلیفی کردند. «حوادث امروز»‌ گزارش می‌دهد.
26 سال قبل مرد میانسالی در تهران به اداره پلیس رفت و از ناپدید شدن ناگهانی پسر جوانش شکایت کرد .
شاکی در توضیح ماجرا گفت : « پسرم حمید چند سال قبل خودروی تاکسی خرید و در خیابان های تهران مسافرکشی می‌کند . او معمولا هر روز صبح از خانه بیرون می‌رفت و شب به خانه بر می‌گشت اما امشب وقتی از محل کارم به خانه آمدم همسرم گفت حمید به خانه بازنگشته است . چند ساعتی دنبال او گشتیم و هیچ یک از دوستان، همکاران و بستگانمان از پسرم خبری نداشتند و به همین دلیل نگرانش شدیم و الان احتمال می‌دهیم برای او اتفاق بدی رخ داده باشد . »
اخاذی
با شکایت مرد میانسال تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی تحقیقات خود را برای پیدا کردن ردی از راننده تاکسی آغاز کردند .
در حالی که مأموران هیچ ردی از مرد گمشده پیدا نکرده بودند، شاکی دوباره به اداره پلیس رفت و از گفت مرد ناسناسی پسرش را ربوده و برای آزادی او درخواست پول کرده است . وی گفت : « ساعتی قبل مرد ناشناسی با تلفن خانه ما تماس گرفت و گفت حمید را گروگان گرفته و باید برای آزادی او پول بدهم . او تهدید کرد هرچه زودتر پول را فراهم کنم تا اتفاقی برای پسرم رخ ندهد . »
بازداشت
بدین ترتیب کارآگاهان پلیس آگاهی به پدر مرد گمشده آموزش دادند تا با آدم ربا قرار صوری بگذارد و او را به دام بیندازند .
تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت تا اینکه چند روز بعد به کارآگاهان جنایی خبر رسید مأموران گشت پلیس حوالی میدان فتح در جنوب غرب تهران خودروی تاکسی مرد گمشده را توقیف و راننده و سرنشین آن را که دو برادر هستند بازداشت کرده‌اند . بررسی‌ها حکایت از آن داشت مأموران گشت پلیس به خودروی تاکسی مشکوک می‌شوند و دستور ایست می‌دهند و خودرو را متوقف می‌کنند . دو برادر که راننده و سرنشین خودرو هستند با نشان دادن کاغذی ادعا می‌کنند خودرو تاکسی را از صاحبش خریده‌اند اما وقتی مأموران شماره پلاک خودرو را از مرکز استعلام می‌گیرند متوجه می‌شوند چند روز قبل مردی به اداره پلیس رفته و اعلام کرده‌اند پسرشان که صاحب خودور تاکسی است مفقودی شده است .
سرقت مرگبار
با اعلام این خبر دو متهم به پلیس آگاهی منتقل شدند و در بازجویی های فنی به آدم ربایی مرگبار اعتراف کردند . یکی از متهمان گفت : « مدتی بود من و برادرم بیکار شده بودیم و درآمدی نداشتیم . هر روز که می‌گذشت وضع مالی ما بدتر می‌شد و ما به دوستان و بستگان بدهکارتر می‌شدیم . بیکاری و بدهکاری ما را کلافه کرده بود تا اینکه دو نفری تصمیم اشتباهی گرفتیم . ما می‌خواستیم سرقت کنیم و به همین خاطر به عنوان مسافر سوار خودرو تاکسی شدیم تا به زور اموالش را سرقت کنیم اما وقتی به پول زیادی نرسیدیم تصمیم مان عوض شد و نقشه آدم ربایی طراحی کردیم و تا از خانواده او اخاذی کنیم . »
قتل
وی ادامه داد : « آن روز تاکسی را دربست کرایه کردیم و به طرف جاده قدیم کرج به راه افتادیم . در میانه راه با راننده تاکسی درگیر شدیم و او را کتک زدیم و اموالش را سرقت کردیم . پول زیادی نداشت و به همین دلیل دست و پایش را با طناب بستیم و به خانه‌ای که از قبل داشتیم منتقل کردیم . پس از این با خانواده اش تماس گرفتیم و گفتیم پسرتان را گروگان گرفته‌ایم و می‌خواستیم اخاذی کنیم اما راننده تاکسی متأسفانه فوت کرد . ما ماندیم یک جسد و به همین سبب بی خیال اخاذی شدیم و تصمیم گرفتیم خودرو او را بفروشیم و در فرصت مناسب جسد را در مکانی رها کنیم که مأموران پلیس به ما مشکوک شدند و ما را بازداشت کردند . »
متهم دیگر هم در بازجویی‌ها حرفهای برادرش را تأیید کرد .
با اعتراف متهمان مأموران راهی محل حادثه شدند و جسد راننده تاکسی را کشف و به پزشکی قانونی منتقل کردند .
دو متهم پس از تحقیقات تکمیلی در دادگاه کیفری محاکمه شدند و به اتهام مشارکت در قتل عمد با درخواست پدر و مادر مقتول به قصاص محکوم شدند .
پس از 26 سال
رای دادگاه پس از تأیید در یکی از شعبه های دیوان عالی کشور برای سیر مراحل اجرای حکم به شعبه اجرای احکام دادسرای امور جنایی تهران فرستاده شد .
همزمان با سیر مراحل تشریفات اجرای حکم پدر و مادر حمید فوت کردند و برادر و خواهرمقتول اولیای دم وی شدند .
در حالی که 26 سال از حادثه گذشته است دو متهم همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و همچنان در زندان رجایی شهر کرج در انتظار اجرای حکم یا رهایی از چوبه دار هستند . دو برادر مدتی قبل خواهان رسیدگی به پرونده شان شدند و اعلام کردند می‌خواهند هر چه زودتر وضعیتشان مشخص شود چون در این مدت دچار مرگ تدریجی شده‌اند روزهای سختی را در زندان سپری می‌کنند . با درخواست دو متهم، پرونده آنها برای رسیدگی روی میز قاضی شعبه سوم اجرای احکام قرار گرفت . بدین ترتیب تیم صلح و سازش به سرپرستی قاضی محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران قرار است با حضور اولیای دم جلسه و صلح سازش برگزار کند تا هر چه زودتر وضعیت دو قاتل پس از 26 سال تعیین و تکلیف شود .
طبق ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی در مواردی که محکوم به قصاص، در زندان است و صاحب حق قصاص، بدون عذر موجه یا به علت ناتوانی در پرداخت تفاضل دیه یا به جهت انتظار برای بلوغ یا افاقه ولی دم یا محکوم علیه، مرتکب را در وضعیت نامعین رها نماید، با شکایت محکوم علیه از این امر، دادگاه صادرکننده حکم، مدت مناسبی را مشخص و به صاحب حق قصاص اعلام می‌کند تا ظرف مهلت مقرر نسبت به گذشت، مصالحه یا اجرای قصاص اقدام کند. در صورت‌عدم اقدام او در این مدت، دادگاه می‌تواند پس از تعیین تعزیر بر اساس کتاب پنجم «تعزیرات» و گذشتن مدت زمان آن با اخذ وثیقه مناسب و تأیید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان تا تعیین تکلیف از سوی صاحب حق قصاص، مرتکب را آزاد کند.