کد خبر : 82027 تاریخ : ۱۴۰۲/۴/۲۷ - 10:03
زورگیری از سردسته سارقان «حوادث امروز» پسر جوان وقتی سرمایه‌اش را در بازار ارز دیجیتال از دست داد، برای به دست آوردن سرمایه با پرداخت ۱۰ میلیون تومان دوره آموزش سرقت را سپری کرد. متهم پس از آن باند پنج نفره موبایل‌قاپی را تشکیل داد و دست به سرقت‌های سریالی زد تا اینکه بازداشت شد.«حوادث امروز» گزارش می دهد..

«حوادث امروز» پسر جوان وقتی سرمایه‌اش را در بازار ارز دیجیتال از دست داد، برای به دست آوردن سرمایه با پرداخت ۱۰ میلیون تومان دوره آموزش سرقت را سپری کرد. متهم پس از آن باند پنج نفره موبایل‌قاپی را تشکیل داد و دست به سرقت‌های سریالی زد تا اینکه بازداشت شد.«حوادث امروز» گزارش می‌دهد..

یکی از روز‌های پایان اردیبهشت ماه امسال زن جوانی در تهران سراسیمه به اداره پلیس رفت و از دو سارق موتور‌سوار به اتهام سرقت گوشی تلفن همراهش شکایت کرد.

وی در توضیح ماجرا گفت: «ساعتی قبل از محل کارم در یکی از خیابان‌های شمالی تهران بیرون آمدم و در پیاده‌رو به طرف ایستگاه مترو در حال قدم زدن بودم. لحظاتی بعد تلفن همراهم زنگ خورد و از کیفم بیرون آوردم و با یکی از دوستانم شروع به صحبت کردم. هنوز مسافت زیادی را طی نکرده‌بودم که پسر جوانی از پشت سر به من نزدیک شد و در کمتر از ثانیه‌ای تلفن همراهم را از دستم قاپید و با سرعت باد سوار موتورسیکلت همدستش داخل خیابان شد و از محل دور شدند. من لحظه اول هاج و واج مانده‌بودم و وقتی به خودم آمدم، اثری از سارقان نبود و داد و فریاد من هم نتیجه‌ای نداشت. من چند روز قبل گوشی را که آخرین مدل یک مارک معتبر است، خریدم، اما خیلی زود هم از دست دادم.»
باند تازه‌کار
با شکایت زن جوان، پرونده به دستور قاضی مصطفی تقی‌زاده، بازپرس شعبه پنجم دادسرای ویژه سرقت برای رسیدگی در اختیار تیم زبده‌ای از کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت. همزمان با ادامه تحقیقات چند زن و مرد دیگر هم به اداره پلیس رفتند و برخی از دو و برخی از سه موبایل‌قاپ موتور‌سوار شکایت کردند. بررسی شکایت‌ها حکایت از آن داشت سارقان باند پنج نفره‌ای هستند که در تیم‌های دو و سه نفری با موتورسیکلت در خیابان‌های شمالی و شمال غربی دور دور می‌کنند و پس از انتخاب طعمه‌های خود در فرصت مناسب تلفن همراه آن‌ها را سرقت می‌کنند.
مأموران پلیس در بررسی دوربین‌های مداربسته چهره بعضی از سارقان را به دست آوردند و مشخص شد سارقان باند تازه‌کاری هستند که در آلبوم مجرمان سابقه‌دار هیچ اثری ندارند.
آخرین سرقت
در حالی که هر روز به تعداد شاکیان افزوده می‌شد، به کارآگاهان پلیس آگاهی خبر رسید صبح روز یک شنبه ۲۵ تیرماه مأموران پلیس حین گشت‌زنی در یکی از خیابان‌های غربی دو موتور سوار موبایل‌قاپ را دستگیر کرده‌اند. یکی از مأموران گفت: «در حال گشت‌زنی بودیم و دیدیم موتور‌سیکلتی با دو سرنشین به زن جوانی که در حال صحبت با گوشی همراهش بود، نزدیک شدند و در یک چشم به هم زدن تلفن همراه او را از دستش قاپیدند و گریختند. با دیدن این صحنه سارقان را تعقیب کردیم و موفق شدیم پس از طی مسافتی آن‌ها را دستگیر کنیم.»
وقتی دو متهم به اداره آگاهی منتقل شدند، کارآگاهان دریافتند متهمان دستگیر شده دو نفر از اعضای همان باند تازه‌کار هستند که دست به سرقت‌های سریالی می‌زنند.
سرکرده ۲۲ ساله باند که شهراد نام دارد در بازجویی‌ها به موبایل قاپی‌های سریالی با همدستی چهار نفر از دوستانش اعتراف کرد و مأموران هم شامگاه یک‌شنبه ۲۵ تیرماه سه عضو باقیمانده این باند را بازداشت کردند. متهمان صبح دیروز در بازجویی‌ها به جرم خود اعتراف کردند و در ادامه برای تحقیقات بیشتر و شناسایی مالباختگان در اختیار مأموران پلیس قرار گرفتند.

گفت‌وگو با سرسته باند

شهراد سابقه‌داری؟
نه، ما تازه دو ماه بود که شروع به موبایل‌قاپی کرده‌بودیم.
معتادی؟
نه اعتیاد هم ندارم. البته سیگار می‌کشم.
چه شد که تصمیم گرفتی باند سرقت تشکیل بدهی؟
سرمایه‌ام را از دست داده‌بودم و می‌خواستم پولدار شوم.
چرا؟
من در کار خرید و فروش تنباکو بودم و وضع مالی‌ام بد نبود، اما مدتی قبل یکی از دوستانم تشویقم کرد وارد خرید و فروش ارز دیجیتالی شوم. او گفت پول خوبی در این کار است و خودش هم پولدار شده‌بود. من تمام سرمایه‌ام را وارد خرید و فروش ارز دیجیتالی کردم، اما از من کلاهبرداری کردند و تمام سرمایه‌ام را از دست داد، حتی برای اجاره خانه‌ام مانده‌بودم و صاحبخانه‌ام هر چند روز یک‌بار تهدید می‌کرد اسباب و اثاثیه‌مان را بیرون می‌ریزد تا اینکه با یکی از خلافکاران معروف محله‌مان آشنا شدم و او پیشنهاد داد سرقت کنم. او گفت حاضر است به من آموزش سرقت بدهد و گفت خیلی زود پول از دست رفته‌ام را به دست می‌آورم.
پس آموزش سرقت هم دیدی؟
بله. البته او معروف است و برای آموزش هم هزینه می‌گیرد. من دو ماه آموزش دیدم و مبلغ ۱۰ میلیون تومان هم دستمزد به او دادم. در این دو ماه علاوه بر آموزش مرا همراه خودش به سرقت می‌برد. قرار بود تنهایی موبایل‌قاپی کنم، اما چندباری که برای موبایل‌قاپی به خیابان رفتم، ترسیدم و به همین‌خاطر تصمیم گرفتم باند سرقت تشکیل بدهم.
اعضای باند را می‌شناختی؟
بله. همه ما هم سن و سال و بچه یک محل هستیم.
چه شد که شما سردسته باند شدی؟
من آموزش دیده‌بودم و حرفه‌ای‌ام. الان در کمتر از سه ثانیه موبایل را از دست افراد می‌قاپم. همه دوستانم مرا قبول دارند.
موبایل‌های سرقتی را چند می‌فروختید؟
ما معمولاً فقط دو مارک سامسونگ و شیائومی سرقت می‌کردیم. قبل از سرقت هم همیشه در فضای مجازی آخرین مدل‌های گوشی‌ها را می‌دیدیم و اگر طعمه ما آن گوشی‌ها را در دست داشت، سرقت می‌کردیم. معمولاً گوشی‌های سرقتی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان ارزش داشتند، اما ما بین ۳ تا ۵ میلیون تومان می‌فروختیم.
در این مدت خودت هم گرفتار سارقی شدی؟
بله. یکی از خاطره‌های فراموش نشدنی من است. چند هفته قبل داخل خیابان همراه یکی از دوستانم بودم که تلفن همراهم زنگ خورد و همان لحظه سارق موتور‌سواری گوشی‌ام را قاپید و فرار کرد. واقعاً یاد ضرب‌المثلی افتادم که میگه دزد از دزد بزنه شاه دزده.