کد خبر : 82302 تاریخ : ۱۴۰۲/۶/۱۵ - 08:50
اقدام جالب قاضی خوش نام در پرونده قتل شبه عمد «حوادث امروز»قاضی خوش‌نام، صاحب پاساژی را که متهم به قتل شبه‌عمد است به جای رفتن به زندان با صدور حکم جایگزین به کمک برای خرید جهیزیه هشت تازه‌عروس محکوم کرد.«حوادث امروز» گزارش می دهد.

«حوادث امروز»قاضی خوش‌نام، صاحب پاساژی را که متهم به قتل شبه‌عمد است به جای رفتن به زندان با صدور حکم جایگزین به کمک برای خرید جهیزیه هشت تازه‌عروس محکوم کرد.«حوادث امروز» گزارش می‌دهد.
یکی از روز‌های فروردین‌ماه امسال مأموران پلیس لواسانات با تلفن کارکنان بیمارستانی از مرگ مشکوک مرد جوانی باخبر و برای بررسی موضوع راهی بیمارستان شدند.
مأموران با جسد مرد جوانی به نام احمد روبه‌رو شدند که حکایت از آن داشت بر اثر سقوط از ارتفاع جانش را از دست داده است.
بررسی‌های مأموران نشان داد مرد جوان، کارگر ایرانی است که در پاساژ در حال ساختی در لواسانات مشغول به کار بوده، اما چند ساعت قبل به دلایلی از یکی از طبقات به پایین سقوط می‌کند و سپس برای درمان به بیمارستان منتقل می‌شود. پس از این تیم پزشکی تلاش زیادی برای نجات جان وی انجام می‌دهند، اما مرد جوان بر اثر آسیب‌دیدگی شدید سرش فوت می‌کند.
بررسی حادثه
در حالی که تحقیقات درباره این حادثه ادامه داشت، اولیای دم مرد فوت شده به دادسرای لواسانات رفتند و از کارفرمای پاساژ در حال ساخت به اتهام قتل فرزندشان شکایت کردند. یکی از شاکیان گفت که کارفرما اصول ایمنی را در محل کار رعایت نکرده و همین موضوع باعث حادثه مرگبار برای فرزند‌شان شده و آن‌ها از کارفرما به اتهام قتل شکایت دارند. بدین ترتیب با طرح این شکایت، پرونده برای کارشناسایی و بررسی علت حادثه و مشخص شدن مقصر به دستور قاضی در اختیار تیمی از کارشناسان حوادث کار قرار گرفت. سپس کارشناسان راهی محل حادثه شدند و پس از بررسی دقیق و تکمیل تحقیقات اعلام کردند صاحب پاساژ که کارفرمای آنجا هم هست اصول ایمنی مربوط به کار را رعایت نکرده و در سقوط مرگبار مرد جوان مقصر است. با اعلام نظریه کارشناسی، پرونده تکمیل و کیفرخواست متهم صادر و برای رسیدگی و صدور رأی به دادگاه فرستاده شد.
قاضی خوشنام
پرونده مدتی قبل روی میز قاضی میثم حسین‌پور، رئیس شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری شهرستان لواسان قرار گرفت. سپس متهم که مردی ۴۰ ساله است برای محاکمه در دادگاه حاضر شد و از خود دفاع کرد. متهم براساس کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرا به اتهام قتل شبه‌عمد محاکمه شد و براساس قانون باید علاوه بر پرداخت دیه به اولیای دم برای تحمل یک تا سه سال حبس هم راهی زندان می‌شد، اما از آنجایی که وی هیچ‌گونه سابقه کیفری نداشت و از حادثه پیش‌آمده هم اظهار پشیمانی کرد، قاضی خوشنام که قبل از این رأی در پرونده‌های دیگر هم به جای زندان برای متهمان احکام جایگزین صادر کرده بود، این‌بار هم برای کارفرمای ۴۰ ساله به جای حبس حکم جایگزین صادر کرد.
وی دستور داد متهم هشت زندانی را که به جرم جرائم غیرعمدی و مالی در زندان به سر می‌برند و فرزندان آن‌ها از سال ۱۴۰۰ ازدواج کرده‌اند شناسایی و مقداری از جهیزیه فرزندان این زندانی‌ها را فراهم کند.
بدین ترتیب صاحب پاساژ که مرکز تجاری خود را افتتاح کرده باید لیستی از تازه‌عروس و داماد‌های زندانیان فراهم کند و تحویل قاضی دهد، سپس از عروس و داماد‌ها دعوت کند تا برای تهیه برخی لوازم جهیزیه به مغازه‌های پاساژ او مراجعه کنند.