کد خبر : 92496 تاریخ : ۱۴۰۲/۷/۱۸ - 19:29
شکار مسافران غیرمجاز در ترکیه «حوادث امروز»مرد جوانی در دادسرای امور جنایی تهران با شکایت از 7 گروگانگیر ترکیه ای و افغانی روایت هولناکی را از اسارت 30 روزه خودش و 14 فرد دیگر در کشور ترکیه بازگو کرد . «حوادث امروز» گزارش می دهد.

«حوادث امروز»مرد جوانی در دادسرای امور جنایی تهران با شکایت از 7 گروگانگیر ترکیه‌ای و افغانی روایت هولناکی را از اسارت 30 روزه خودش و 14 فرد دیگر در کشور ترکیه بازگو کرد . «حوادث امروز» گزارش می‌دهد.

چند روز قبل مرد 40 ساله‌ای به نام پیمان به دادسرای امور جنایی تهران رفت و از 7 قاچاقی انسان که در کشور ترکیه او را گروگان گرفته و از او اخاذی 400 میلیون تومانی کرده بودند شکایت کرد .

شاکی در توضیح ماجرا گفت : « در ایران کار و کاسبی خوبی نداشتم و زندگی ام به سختی می‌گذشت . مدتی قبل یکی از دوستانم را دیدم او برای کار به کشور ترکیه رفته بود و می‌گفت در آنجا درآمدش خوب است و الان هم برای دیدن خانواده اش به ایران آمده و قرار است دوباره به کشور ترکیه برود . وقتی حرفهای او را شنیدم من هم تصمیم گرفتم و برای کار به ترکیه رفتم . »

سفر به یونان

وی ادامه داد : « مدتی در ترکیه همراه دوستم کار کردم اما درآمدم خیلی خوب نبود و متوجه شدم پول در آوردن در ترکیه هم سختی های خودش را دارد . از سوی دیگر از دوستانم شنیده بودم اگر بتوانم به اروپا بروم در آنجا می‌توانم کار خوبی پیدا کنم و زندگی راحت تری داشته باشم . وسوسه زندگی در اروپا به جانم افتاده بود و هر ساعت مرا قلقلک می‌داد اما رفتن به اروپا به این سادگی نبود و باید دست به دامن قاچاقچی های انسان می‌شدم تا آنها مرا ابتدا به یونان و سپس از آنجا به یکی از کشورهای اروپایی منتقل کنند . تصمیمم قطعی شد و دنبال قاچاقچی انسان می‌گشتم و تا به آنها پول بدهم و به صورت غیر مجاز به اروپا بروم . »

اسارتگاه هولناک

شاکی افزود : « حدود 35 روز قبل مرد افغانی که او هم در کشور ترکیه کار می‌کرد مرا به یکی از دوستانش معرفی کرد و گفت او می‌تواند مرا به یونان منتقل کند . وقتی با مرد افغان ملاقات کردم گفت برای انتقال من به یونان باید 200 میلیون تومان به او و همدستانش بدهم و من هم قبول کردم . قرار شد من معادل 200 میلیون تومان را دلار تهیه کنم و به ساختمانی در شهر استانبول که آدرسش را به من داد مراجعه کنم و سپس از آنجا همدستانش مرا شبانه از مرز خارج کنند . من با 200 میلیون تومان پول نقد راهی محل قرار شدم و خوشحال بودم به زودی وارد کشور یونان می‌شوم و از آنجا به یکی از کشورهای اروپایی می‌روم . اما خبر نداشتم آنها چه نقشه‌ای هولناکی برای من طراحی کرده‌اند . وقتی وارد ساختمان شدم دو نفر به من حمله کردند و پس از کتک کاری زیاد دست و پایم را بستند و به اتاق بزرگی منتقل کردند . داخل اتاق علاوه بر من تعداد زیادی زن و مرد از اتباع افغانستان، تاجیکستان، پاکستان و ایران هم بودند . تازه متوجه شدم دردام آدم ربایان خشنی گرفتار شده‌ام که به بهانه انتقال مسافران به یونان افراد زیادی را برای اخاذی گروگان رفته‌اند . »

40 روز شکنجه

شاکی گفت : « متهمان 7 نفر بودند که هر چند ساعت یکی از آنها به سراغ یکی از ما می‌آمدند و یکی یکی ما را به اتاق دیگری که وسایل شکنجه داشت می‌بردند و به شدت شکنجه می‌داد و از شکنجه ما فیلم می‌گرفتند و برای خانواده های ما می‌فرستادند . آنها تهدید می‌کردند خانواده های ما برای آنها پول واریز کنند وگرنه هر روز ما شکنجه می‌دهند و در نهایت هم به قتل می‌رسانند . مجبور بودیم با گریه و زاری از خانواده و دوستانم درخواست کنیم برای آنها پول واریز کنند . اما گروگانگیران سیری نداشتند و هر چقدر هم که خانواده‌ها برای آنها پول می‌فرستادند باز رقم ییشتری درخواست می‌کردند . من علاوه بر 200 میلیون تومان اولی که به آنها دادم از طریق خانواده‌ام درایران و یکی از دوستانم در ترکیه 200 میلیون تومان دیگر هم به حساب آنها واریز کردم اما آنها مرا رها نکردند و هر روز شکنجه می‌دادند تا پول بیشتری بدست آورند . ما حدود 15 نفر گروگان بودیم که روزهای سختی را تحمل می‌کردیم تا اینکه یکی از گروگان‌ها ناجی ما شد . »

فرار

وی در پایان گفت : « 30 روز در آنجا اسیر بودم و دراین مدت هم چند نفری به گروگان‌ها اضافه شده بودند . راهی برای فرار نداشتیم و همه در انتظار اتفاقی بدی بودیم . چون گروگانگیران درها را به روی ما قفل می‌کردند و جلو در هم نگهبان می‌گذاشتند تا ما برای فرار راهی نداشته باشیم . چند روز قبل گروگانی اهل تاجیکستان دل به دریا زد و با شکستن شیشه پنجره اتاق خودش را از طبقه سوم به داخل خیابان پرت کرد . رهگذران وقتی این صحنه را دیدند بلافاصله موضوع را به پلیس خبر دادند و مأموران پلیس هم در محل حاضر شدند و مرد مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند . او موضوع گروگانگیری را به پلیس توضیح داده بود و مأموران هم خیلی زود به سراغ ما آمدند و همه ما را نجات دادند . از طرفی گروگانگیران هم وقتی متوجه فرار یکی از گروگان‌ها شدند از ترس محل را ترک کردند . ما در کشور ترکیه شکایت کردیم اما مأموران ردی از متهمان پیدا نکردند و سپس به ایران آمدم تا از متهمان شکایت کنم . »

با شکایت مرد جوان پرونده به دستور قاضی حمیدرضا کیاستی نیا دادیار دادسرای امور جنایی تهران برای رسیدگی در اختیار تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت . بررسی های مأموران نشان داد گروگانگیران اصلی اهل کشور ترکیه و نوچه های آنها افغان هستند که به ایران هم رفت و آمد داشته‌اند و حتی در انتقال پول های اخاذی شده از کارت های سرقتی و اجاره‌ای استفاده می‌کرده‌اند . بدین ترتیب تحقیقات برای شناسایی گروگانگیران با همکاری پلیس اینترپل ادامه دارد .