کد خبر : 92592 تاریخ : ۱۴۰۲/۸/۸ - 20:05
پلیس‌های قلابی جیب خلافکاران را خالی می کردند «حوادث امروز»دو مرد فریبکار که در پوشش مامور پلیس از خلافکاران اخاذی می کردند در آخرین مورد مرد جوانی را به جای برادر دوقلوی خلافکارش اشتباهی گرفتند و گرفتار شدند . «حوادث امروز» گزارش می دهد.

«حوادث امروز»دو مرد فریبکار که در پوشش مأمور پلیس از خلافکاران اخاذی می‌کردند در آخرین مورد مرد جوانی را به جای برادر دوقلوی خلافکارش اشتباهی گرفتند و گرفتار شدند . «حوادث امروز» گزارش می‌دهد.

چند روز قبل رهگذرانی در یکی از خیابان های جنوب غربی تهران متوجه درگیری دو مرد با مرد دیگری شدند . فریادهای کمک خواهی یکی از آنها به گوش می‌رسید و دو نفر دیگر هم سعی داشتند او را به زور سوار خودروی پژویی کنند که در کنار آنها پارک بود .مرد جوان فریاد آی دزد می‌زد و از افراد عبوری می‌خواست به او کمک کنند اما دو مرد دیگر مدعی بودند مأمور پلیس هستند و حکم بازداشت مرد جوان را دارند . هر چند آنها مجهز به بی سیم و دستبند بودند اما رهگذران به آنها مشکوک شدند و حادثه را تلفنی به اداره پلیس خبر دادند و در حالی که کشمکش بین دو مرد و مرد جوان ادامه داشت مأموران پلیس به محل رسیدند و آنها را بازداشت کردند .

مأمورنماها

مأموران پلیس در بازرسی بدنی از دو مرد جوان تعدادی تجهیزات پلیسی تقلبی کشف کردند که حکایت از آن داشت دو متهم در پوشش مأمور پلیس از شهروندان اخاذی می‌کنند .

بدین ترتیب مأموران متهمان و شاکی را به اداره پلیس منتقل کردند . شاکی درتوضیح ماجرا گفت :« دقایقی قبل از خانه‌ام بیرون آمدم تا به محل کارم بروم که خودروی پژویی کنارم توقف کرد . دو مرد جوان از داخل خودرو پیاده شدند و در حالی که یکی از آنها بی سیم در دست داشت خودش را مأمور پلیس معرفی کرد و گفت حکم بازداشت مرا دارند . آنها مدعی شدند من تازه از زندان آزاد شده‌ام و دوباره دست به سرقت زده‌ام . اما من هیچ سابقه‌ای نداشتم و مطمئن بودم اشتباهی گرفته‌اند و به همین دلیل به آنها گفتم من خلافکار نیستم و الان هم در راه رفتن به محل کارم هستم . وقتی آنها اصرار کردند احتمال دادم مرا با برادر دوقلویم که سابقه اعتیاد دارد اشتباهی گرفته‌اند و به همین دلیل در مقابل آنها مقاومت نکردم اما از آنها خواستم کارت شناسایی شان را به من نشان دهند . با خودم گفتم اگرپلیس باشند نباید با آنها درگیر شوم و همراه شان به اداره پلیس می‌روم و در آنجا بی گناهی من ثابت می‌شود اما دو مرد جوان هیچ کارت شناسایی به من نشان ندادند . به همین دلیل به آنها مشکوک شدم و سوار خودرو آنها نشدم که سعی کردند مرا به زور سوار کنند و بعد هم رهگذران به دادم رسیدند و به پلیس خبر دادند . »

متهمان تحت تعقیب

مأموران پلیس در بازرسی خودروی متهمان مقداری وسایل و مدارک سرقتی هم کشف کردند که نشان می‌داد دو متهم ساعتی قبل از دستگیری در پوشش مأمور پلیس وسایل و اموال افراد دیگری را هم سرقت کرده‌اند .

همچنین در بررسی های فنی مشخص شد دو مرد جوان ازمدتی قبل با طرح شکایتهایی از سوی شهروندان در خصوص اخاذی تحت تعقیب کارآگاهان پلیس آگاهی پایتخت قرار داشته‌اند . مأموران پلیس در بررسی شکایت های مشابه دریافتند متهمان از چند ماه قبل علاوه بر اخاذی از شهروندان در پوشش مأمور پلیس افراد سابقه دار را نیز شناسایی و از آنها به بهانه اینکه تحت تعقیب پلیس قرار دارند اخاذی می‌کنند .

بدین ترتیب متهمان برای تحقیقات بیشتر در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفتند . دو متهم یک روز قبل پس از انتقال به دادسرای ویژه سرقت به اخاذی های سریالی خود اعتراف کردند .

قربانی

متهمان بهزاد و احسان نام دارند و یکی از آنها مکانیک و دیگری سیگار فروش است . به گفته خودشان تا الان پایشان به کلانتری هم باز نشده بود اما مدتی قبل وقتی در دام سه مرد مأمور نما گرفتار می‌شوند و اموالشان را از دست می‌دهند تصمیم می‌گیرند تا با این شیوه از شهروندان و افراد خلافکار اخاذی کنند .

بهزاد چطور با همدستت آشنا شدی ؟

ما چندسالی است با هم دوست هستیم . من مکانیک هستم و احسان هم سیگار و تنباکو می‌فروخت که حدود دو سال قبل خودروش را برای تعمیر به مغازه من آورد و همین موضوع باعث آشنایی ما شد و از آن روز به بعد با هم رابطه دوستی داریم و به خانه هم رفت و آمد می‌کنیم .

شما که هر دو کار داشتند چرا تصمیم گرفتند از شهروندان اخاذی کنید ؟

ما از افراد خلافکار اخاذی می‌کردیم و به شهروندان عادی کار نداشتیم . البته گاهی هم اشتباهی از افراد دیگر هم اخاذی می‌کردیم اما طعمه های اصلی ما افراد خلافکار بودند .

چرا افراد خلافکار ؟

افراد خلافکار هیچ وقت ریسک نمی‌کردند که شکایت کنند و معمولا هم فکر می‌کردند ما مأمور پلیس واقعی هستیم . مثلا با بی سیم و دستبند راهشان را سد می‌کردیم و می‌گفتیم مأمور آگاهی هستیم و به ما گزارش شده شما پس از آزادی دوباره سرقت هایتان را ادامه می‌دهید و باید همراه ما به اداره آگاهی بیایید . آنها چون سابقه دار بودند حرفهای ما باور می‌کردند و ما هم برای اینکه خلاف آنها را چشم پوشی کنیم از آنها اخاذی می‌کردیم و حتی اگر تلفن همراه یا وسایل قیمتی شان را هم سرقت می‌کردیم حرفی نمی‌زدند .

چی شد که تصمیم گرفتید در پوشش مأمور پلیس اخاذی کنید ؟

مدتی قبل من و دوستم در دام سه مرد مأمور نما گرفتار شدیم و آنها از ما اخاذی کردند . البته آن زمان سارق خودروی به مغازه من رفت و آمد داشت و وقتی آن سه مرد خودشان را مأمور معرفی کردند من ترسیدم و فکر کردم به خاطر رفت و آمد همان دوست سارقم است که خودروهای سرقتی اش را برای جابه‌جایی قطعات به مغازه من می‌آورد . به همین دلیل من و دوستم تسلیم آنها شدیم اما بعد فهمیدیم آنها پلیس قلابی بوده‌اند و اموال ما را سرقت کرده‌اند . وقتی ما قربانی مأمور نماها شدیم تصمیم گرفتیم با این شیوه از افراد خلافکار اخاذی کنیم .

چطور افراد خلافکار را شناسایی می‌کردید ؟

خیلی ساده است . وقتی با مغازه سوپرمارکتی ارتباط بگیری نشانی تمامی افراد خلافکار محله را از او می‌توانی بگیری . از طرفی هم بعضی از آنها از ظاهرشان قابل تشخیص هستند .

از کی شروع کردید ؟

حدود چهار ماه قبل تصمیم گرفتیم در پوشش مأمور پلیس اخاذی کنیم و بعد هم وسایل و تجهیزات پلیسی خریدیم و اخاذی هایمان را آغاز کردیم .

چند مورد اخاذی داشتید ؟

دقیق یادم نیست اما بعضی روزها چند نفر و بعضی روزها هیچی گیرمان نمی‌آمد .

چی شد دستگیر شدید ؟

در خلاف اولین اشتباه آخرین اشتباه است و ما هم اولین اشتباه را مرتکب و دستگیر شدیم . آن روز آن مرد را با برادر دوقلویش که خلافکار بود اشتباهی گرفتیم و او هم با ما درگیر شد و گرفتار شدیم .