کد خبر : 92732 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۹ - 13:34
باند اصغر کوچولو دستگیر شدند «حوادث امروز»اصغر کوچولو که با تشکیل باندی با جرثقیل خودرو‌ها را از سطح خیابان‌ها سرقت و با آن محموله‌های مشروب قاچاق می‌کرد، بازداشت شد. «حوادث امروز» گزارش میدهد.

«حوادث امروز»اصغر کوچولو که با تشکیل باندی با جرثقیل خودرو‌ها را از سطح خیابان‌ها سرقت و با آن محموله‌های مشروب قاچاق می‌کرد، بازداشت شد. «حوادث امروز» گزارش میدهد.

پیوستگی طرح‌های مبارزه با سارقان و زورگیران از سوی پلیس تهران، احساس امنیت و آرامش را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر ارتکاب جرم را برای خلافکاران سخت می‌کند و هزینه جرم را برای آن‌ها بالا می‌برد تا جایی که به گفته بعضی از همین سارقان سایه مأموران پلیس هر لحظه روی دوش آن‌ها سنگینی می‌کند و آن‌ها را در ارتکاب جرم به سختی زیادی می‌اندازد. هر چند اقتدار پلیس در برخورد سخت با خلافکاران که این روز‌ها با طرح‌هایی به صورت منسجم و برنامه‌ریزی شده در حال اجرا است، در کاهش وقوع سرقت‌ها هم مؤثر است، اما نتایج اجرای طرح‌های پلیسی در دستگیری متهمان حکایت از آن دارد که انجام وظیفه پلیس تنها نمی‌تواند در کاهش سرقت‌ها مؤثر باشد و لازم است مسئولان دیگر هم پای کار بیایند تا پدیده شوم سرقت به حداقل برسد. رفع مشکلات معیشتی و طرح‌های اشتغالزایی و بیرون نراندن مجرمان از بازار کار پس از آزادی از زندان، کنترل خلافکاران با ابزار نوین، رعایت اصول ایمنی از سوی شهروندان و تجهیز وسایل نقلیه به تجهیزات ایمنی از سوی سازندگان از جمله مواردی است که در کاهش ارتکاب سرقت مؤثر است. به گفته سردار علی ولیپور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ۱۵ سارق خودرو که در آخرین طرح پلیس آگاهی بازداشت شده‌اند، خودرو‌هایی را سرقت می‌کردند که ساخت داخل بودند و هر چند بعضی از این خودرو‌ها مجهز به سیستم ردیاب بودند، اما در بررسی‌ها مشخص شد سیستم خودرو‌های سرقتی هیچ کدام درست عمل نکرده و ایراد داشته‌اند. وی صبح دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «۱۵ متهم دستگیر شده در جریان سرقت‌هایشان ۴۵ خودرو را با جرثقیل از داخل خیابان‌ها سرقت کرده و به مالخران فروخته‌بودند. پس از شناسایی متهمان و دستگیری آن‌ها ۲۰ خودرو کشف شد و ۲۵ خودروی دیگر هم شناسایی شده که پس از کشف به صاحبان آن تحویل داده‌می‌شود.» وی افزود: «ما برای کنترل بیشتر مجرمان پیشنهاد داده‌ایم از پابند الکترونیکی استفاده کنیم.»

خلافکاری که راننده شخصی داشت

یکی از متهمان دستگیر شده خلافکار حرفه‌ای است با جثه‌ای کوچک که معروف به اصغر کوچولو است. وی قبلاً کولبری می‌کرده، اما از مدتی قبل تصمیم می‌گیرد مشروبات الکلی را از مرز‌های غربی به تهران منتقل کند. او پس از خرید خودرو‌های سرقتی راننده استخدام می‌کرد و مشروبات الکلی را به تهران می‌رساند. متهم آنقدر از این راه پول به دست آورده‌بود که برای خودش راننده شخصی استخدام کرده‌بود.

چند دستگاه خودرو سرقت کردی؟

من کارم سرقت نیست و فقط خودرو‌های سرقتی را از یکی از همشهریانم به نام فریبرز می‌خریدم.

برای چه کاری خودروی سرقتی می‌خریدی؟

با خودرو‌های سرقتی مشروبات الکلی از مرز‌های غربی به تهران منتقل می‌کردم. معمولاً همه خودرو‌هایی که می‌خریدم، موتورش را تقویت می‌کردم و پلاک آن را هم تغییر می‌دادم و بعد هم راننده‌ای که استخدام کرده‌بودم، مشروبات را به تهران منتقل می‌کرد.

چه شد وارد این خلاف شدی؟

من کارم کولبری بود و باسختی‌های زیاد از شهر‌های مرزی عراق جنس می‌آوردم. خیلی سختی کشیدم و پس از عبور از مناطق صعب العبور و تحمل سختی‌های زیاد که گاهی هم جانم را به خطر می‌انداخت، جنس را به مشتری می‌رساندم، اما از چند سال قبل تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم. من از کولبرانی که مشروب می‌آوردند، مشروبات را می‌خریدم و به تهران منتقل می‌کردم.

چقدر در‌آمد داشتی؟

خیلی زیاد. گاهی یک محموله ۱۰۰ میلیون تومان سود داشت که پس از پرداخت دستمزد راننده و موارد دیگر ممکن بود ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان برای خودم باقی بماند.

با پول‌هایی که از راه خلاف به دست می‌آوردی، چه کار می‌کردی؟

معمولاً خانه و ویلا می‌خریدم. البته همه به نام خودم نیست و به نام بستگانم می‌کردم. مقدار زیادی را هم صرف خوشگذرانی می‌کردم. به هر حال سختی زیادی کشیده‌بودم و می‌خواستم کمی هم خوش باشم.

سرقت‌های مهندسی‌شده

یکی دیگر از متهمان مرد جوانی به نام فرشاد است. او فوق دیپلم مکانیک دارد و در باز کردن در خودرو‌ها مهارت خاصی دارد. فرشاد از افرادی سفارش سرقت خودرو می‌گرفت و بعد به صورت مهندسی شده خودرو‌ها را سرقت می‌کرد و می‌فروخت.

فرشاد سابقه داری؟

نه سابقه‌ای ندارم.

چه شد که وارد جرگه خلافکاران شدی؟

بیکار بودم و مدتی قبل هم با سارق حرفه‌ای آشنا شدم. او به من یاد داد چطور در خودرو‌ها را با وسیله‌ای که ساختیم، سرقت کنم. از طرفی هم من فوق‌دیپلم مکانیک دارم و آشنایی با سیستم‌های نرم‌افزاری قفل‌های خودرو‌ها هم دارم. همین دو مورد باعث شد تصمیم به سرقت خودرو بگیرم. البته از همه مهم‌تر زمانی شروع به سرقت کردم که با فردی به نام اصغر کوچولو آشنا شدم و او سفارش سرقت داد و من هم شروع به سرقت کردم.

درباره نحوه سرقت توضیح بده؟

پس از اینکه سفارش می‌گرفتم خودروی مورد نظر را انتخاب می‌کردم و با وسیله‌ای که داشتم در آن را باز و به خیابان دیگری منتقل می‌کردم. حدود ۲۴ ساعت در آن محل نگه می‌داشتم. اگر سیستم ردیاب داشت، صاحبش به سراغش می‌آمد وخودرویش را می‌برد و من هم ریسک نمی‌کردم، اما اگر نداشت با جرثقیلی که اجاره می‌کردم به مکانی که داشتیم، منتقل می‌کردم و به سفارش‌دهنده می‌فروختم.

سرقت خودرو چقدر زمان می‌برد؟

در ۳۰ ثانیه در هر خودرویی را باز و سرقت می‌کنم.

به چه قیمتی می‌فروختی؟

بستگی به نوع خودرو داشت؛ خودرو‌های ایرانی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان و خودرو‌های خارجی هم بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان.

آگهی استخدام خلافکار

‌متهم دیگری که در این طرح دستگیر شده‌بود، مرد ۲۳‌ساله‌ای به نام کامران است. او تازه دامادی است که از سوی فرد خلافکاری برای انتقال مشروبات الکلی با خودروی سرقتی از غرب ایران به تهران استخدام شده‌بود.

سابقه داری؟

نه سابقه‌ای ندارم.

چه شد که شروع به خلاف کردی؟

من تازه دامادم و می‌خواستم به زودی مراسم دامادی‌ام را برگزار کنم و به همین دلیل دنبال کار بودم تا اینکه با آگهی کاری روبه‌رو شدم. مردی آگهی استخدام راننده داده‌بود و وقتی با او حرف زدم، فهمیدم او همشهری من است. خیلی زود پیش او رفتم و او هم گفت کارم انتقال مشروبات الکلی از شهر‌های غربی به تهران است. البته او مرا به فرد دیگری معرفی کرد و آن فرد هم مرا به سردسته باند به نام اصغر کوچولو معرفی کرد. اول قبول نکردم، اما وقتی پیشنهاد مالی را شنیدم، وسوسه شدم و قبول کردم.

چقدر پیشنهاد داد؟

برای هر سری ۳۰ میلیون تومان پیشنهاد داد. وقتی فکر کردم به خاطر چند ساعت رانندگی ۳۰ میلیون تومان به حسابم واریز می‌شود، طمع کردم و پیشنهاد او را پذیرفتم.

خبر داشتی خودرو‌ها سرقتی است؟

بله، به من گفته بود با خودروی سرقتی باید مشروبات را به تهران منتقل کنم. البته سرقت خودرو به من ربطی نداشت و خود اصغر کوچولو خودرو‌های سرقتی را به من می‌داد و من فقط کارم رانندگی بود. یعنی در شهر‌های غربی مشروبات داخل خودرو جاسازی می‌شد و من هم به تهران منتقل می‌کردم.

فکر نمی‌کردی رانندگی با خودروی سرقتی ریسکش بالا است؟

بله، می‌دانستم ریسکش بالا است، اما پلاک خودرو‌ها را تغییر می‌دادیم و بعد هم دستمزدش به ریسکش می‌چربید.