کد خبر : 92749 تاریخ : ۱۴۰۲/۹/۱۱ - 17:41
جزییات تازه از مرگ نوزاد در بیمارستان مفید «حوادث امروز»ساعت ۷:۲۰ صبح روز پنج‌شنبه نهم آذر زن جوانی در حالی که نوزادی در بغل داشت، همراه شوهرش وارد بیمارستان مفید شد. آن‌ها بدون درنگ به قسمت تریاژ بیمارستان رفتند تا پس از معاینات اولیه و تشکیل پرونده نوزادشان النا را که در تب می‌سوخت به قسمت اورژانس منتقل کنند. جلوی در اتاق تریاژ افراد دیگری هم بودند، اما خبری از پرستار آن قسمت نبود.«حوادث امروز» به نقل از جوان گزارش میدهد.

«حوادث امروز»ساعت ۷:۲۰ صبح روز پنج‌شنبه نهم آذر زن جوانی در حالی که نوزادی در بغل داشت، همراه شوهرش وارد بیمارستان مفید شد. آن‌ها بدون درنگ به قسمت تریاژ بیمارستان رفتند تا پس از معاینات اولیه و تشکیل پرونده نوزادشان النا را که در تب می‌سوخت به قسمت اورژانس منتقل کنند. جلوی در اتاق تریاژ افراد دیگری هم بودند، اما خبری از پرستار آن قسمت نبود.«حوادث امروز» به نقل از جوان گزارش میدهد.

پرستاران بیمارستان مفید که در اعتراض به وضعیت کاری خود محل کارشان را ترک کرده‌بودند، حاضر به پذیرش نوزاد نشدند و طفل فوت کرد. به دستور بازپرس جنایی دو نفر از مسئولان تریاژ به اتهام قتل عمد و رئیس مرکز اورژانس هم به خاطر سهل‌انگاری در انجام وظیفه بازداشت شده‌اند. رئیس بیمارستان، سرپرستار و پزشک مستقر در اورژانس و مسئول شیفت هم احضار شدند. التماس و زاری‌های زن و مرد جوان نتیجه‌ای نداشت و کسی نبود به داد آن‌ها برسد و نوزاد شش ماهه را پذیرش و در اورژانس بستری کند. حال نوزاد لحظه به لحظه بدتر می‌شد و با تب و لرز او پدر و مادرش هم می‌لرزیدند. دقیقه‌ها به سرعت می‌گذشت، اما خبری از مسئول تریاژ نشد و گوش شنوایی هم به اعتراضات زن و مرد جوان در بیمارستان پیدا نشد تا اینکه پس از حدود نیم ساعت النا به قسمت اورژانس منتقل شد و پزشک و کادر درمان اورژانس تلاش ها‌ی خود را برای نجات جان دختر شش ماهه آغاز کردند، اما دیر شده‌بود و در نهایت النا پس از حدود ۵۰‌دقیقه تلاش برای احیا به طرز غم‌انگیزی مقابل چشمان پدر و مادرش فوت کرد.

آغاز تحقیقات جنایی

با اعلام مرگ مشکوک النا به مأموران کلانتری قلهک، قاضی محمد مهدی براعه، بازپرس ویژه قتل دادسرای امور جنایی تهران همراه تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی برای بررسی موضوع وارد عمل شدند و تحقیقات خود را درباره حادثه مرگ غم‌انگیز نوزاد شش ماهه آغاز کردند. پدر نوزاد فوت‌شده به مأموران گفت: «دخترم تب داشت و بی‌قراری می‌کرد که همراه همسرم او را به سرعت به بیمارستان منتقل کردیم، اما در قسمت تریاژ کسی نبود نوزاد ما را پذیرش کند. درخواست ما فایده‌ای نداشت و کارکنان و کادر درمانی بیمارستان بدون توجه به درخواست بیماران در حیاط بیمارستان تجمع کرده‌بودند. دخترم روی دستان ما از شدت تب بالا پرپر می‌زد و وقتی هم او را بستری کردند، تلاش‌هایشان نتیجه‌ای نداد و فوت کرد.»

قتل عمد

نخستین بررسی‌های تیم جنایی حکایت از آن داشت مرگ النا به خاطر ترک فعل کادر درمان صورت گرفته و عمل آن‌ها باعث قتل نوزاد شش ماهه شده‌است. تحقیقات تیم جنایی نشان داد زمان حادثه تمامی کادر درمان از پرستاران، پزشکان و کارکنان بیمارستان در بیمارستان حضور داشته‌اند، اما آن ساعت پرستاران به خاطر اینکه پرداخت کارانه‌هایشان به تأخیر افتاده دست از کار کشیده و به صورت اعتراض در حیاط بیمارستان تجمع کرده و از پذیرش بیماران و به خصوص دختر شش ماهه که به شدت حالش بد بوده سر باز زده‌اند. در بررسی‌های دوربین‌های مداربسته بیمارستان مشخص شد حدود ۵۰ تا ۶۰ کادر درمان بیمارستان در آن ساعت در حیاط بیمارستان بوده و کار خود را ترک کرده‌اند.

احضار رئیس بیمارستان و سرپرستار

بدین ترتیب در نخستین گام بازپرس جنایی رئیس بیمارستان و سرپرستار را برای تحقیق احضار کردند. رئیس بیمارستان پس از حضور در اداره آگاهی در این حادثه ادعای بی‌گناهی کرد و گفت: «زمان حادثه تعداد زیادی از کادر درمان به خاطر مشکلاتی محل کارشان را ترک کرده و در حیاط بیمارستان بودند. من تلاش زیادی کردم تا کادر درمان به محل کارشان بازگردند و درجریان حادثه نبودم تا اینکه ساعتی بعد متوجه مرگ نوزاد شش ماهه شدم.»مأموران پلیس در ادامه برای بررسی صحت و سقم ادعای رئیس بیمارستان دوربین‌های بیمارستان را مورد بازبینی قرار دادند که مشخص شد وی در جمع کادر درمان حاضر شده و برای بازگرداندن آن‌ها به محل کارشان تلاش کرده بود، اما کادر درمان و به خصوص مسئولان قسمت تریاژ به محل کارشان بازنگشتند تا اینکه این حادثه رقم خورده‌است.

بازداشت دو کادر درمان به اتهام قتل

رئیس بیمارستان و سرپرستار پس از تحقیق با گذاشتن وثیقه آزاد شدند. تیم جنایی در بررسی‌های بعدی دریافتند النا به دلیل ترک فعل یک پرستار زن و یک پرستار مرد که شیفت کاری خود را یکی در ساعت ۷:۳۰ و دیگری در ساعت ۸ صبح در قسمت تریاژ ترک کرده‌بودند، فوت کرده‌است و به همین سبب قاضی محمد مهدی براعه، دو پرستار را به اتهام قتل عمد بازداشت کرد و برای تحقیق در اختیار کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی قرار داد.

احضار پزشک مستقر در اورژانس

از سوی دیگر مشخص شد پزشک اورژانس هم در این حادثه تقصیر دارد. چون براساس آیین‌نامه‌های پزشکی و سطح‌بندی مراجعه بیماران به بیمارستان چنانچه به هر دلیلی بیمار در قسمت تریاژ پذیرش نشد، پزشک اورژانس باید بیمار را پذیرش کند.

بازداشت رئیس مرکز اورژانس

تیم جنایی در این حادثه، سرپرست اورژانس را هم به اتهام تسبیب در قتل غیر‌عمد بازداشت و به پلیس آگاهی منتقل کردند. بررسی‌ها نشان داد وی در این حادثه در انجام وظیفه خود سهل‌انگاری کرده‌است. وی در بازجویی‌ها مدعی شد زمان حادثه ازرئیس بیمارستان برای شرکت در مراسمی مرخصی گرفته‌است، اما در بررسی‌های دوربین‌ها مشخص شد وی زمان حادثه در بیمارستان بوده و در انجام وظیفه‌اش که آموزش و توجیه پزشک اورژانس است، کوتاهی کرده‌است. در این حادثه مسئول شیفت هم برای تحقیق به دادسرا احضار شد.

همزمان با بازجویی از افراد بازداشت‌شده، تحقیقات برای روشن‌شدن زوایای پنهان این حادثه از سوی مأموران ادامه دارد.